Google CSS, wat is het?
Google CSS, dit begrip heeft u ongetwijfeld de laatste tijd ergens voorbij zien komen. Google CSS staat voor Google Comparison Shopping Partner. Het is eigenlijk een partij die te vergelijken is met Google in Google Shopping, een soort vergelijkingssite dus. Een Google CSS vergelijkt prijzen op verschillende websites, met als uiteindelijk doel de bezoekers door te sturen naar de betreffende webshops. Er zijn dus meerdere shopping partners binnen Google Shopping. Maar, waarom is dit het geval?
De reden hiervan is een torenhoge boete die Google een aantal jaar geleden werd opgedragen. In 2017 kreeg Google namelijk een boete van maar liefst 2,4 miljard (!) euro van de Europese commissie. Deze boete werd Google opgedragen wegens machtsmisbruik met de zoekmachine in de prijsvergelijkings markt. Google zou namelijk zijn eigen prijsvergelijker, Google Shopping, voortrekken in de zoekmachine. Dit zou ten nadele zijn geweest voor Google’s concurrenten en tevens illegaal.
Om eerlijk te kunnen concurreren tegen Google Shopping, krijgt de Google CSS 20% korting op de CPC (Cost Per Click). Deze oplossing komt voort uit het partnerprogramma van Google CSS. Dit programma biedt dus financiële voordelen aan andere vergelijking partijen. Om dit programma zo aantrekkelijk mogelijk te maken, heeft Google ook nog de zogenaamde Merchant SpendMatch geïntroduceerd. Dit houdt in dat iedere partner die via het Google CSS adverteert, elke maand 20 tot 30 procent van zijn advertentiekosten als nieuw advertentietegoed terug krijgt in zijn Google Ads account.
In principe klinkt het perfect. Maar, is dat het ook? De Comparison Shoppings Partners werken hetzelfde als Google Ads, namelijk met een veilingmodel. U verhoogt uw bod om iemand anders te overbieden en op die manier op de eerste plek te komen. Bij een Google CSS partner kunt u uw bod dus met 20% verlagen om op dezelfde plek te blijven staan. Blijft u bij Google Shopping, dan moet u dus 25% meer bieden dan Google CSS Partners om op de eerste plek te blijven staan. Om die reden adverteren veel Comparison Shopping Partners op dit moment ook met 25% korting.
Het is en blijft een veilingmarkt. Dus stel, deze korting zal blijven… Wanneer iedereen overstapt naar een partner, zal de korting in de veiling snel weer terug zijn bij af. Dit zal wel sneller gaan bij de nu al overvolle populaire markten, maar omdat de Google CSS ook met een veilingmodel werkt en mensen ook daar overbieden is het slechts een kwestie van tijd voordat alle vergelijking partijen gelijk zijn getrokken.
De vraag is nu; Google CSS, wel of niet doen?
Voor nu is het nog steeds interessant om gebruik te maken van een Google CSS partner. Voor nu behoudt u de 20% korting in de veiling en kunt u tegen een lager bod de veiling in. U kunt zo kiezen om hetzelfde te blijven bieden en minder te betalen voor hetzelfde aantal clicks. U kunt uw Google Shopping account op inactief zetten, maar het is wel slim om deze te houden. Wanneer de korting stopt, of wanneer het niet meer uitmaakt in de veiling bij welke partij u bent kunt u altijd weer terug naar Google Shopping.
Meer informatie? Neem gerust contact met ons op.